Кога
да смените гумите ?
Ще
изброим няколко основни причини, при
които е добре да обмислите смяната на
автомобилните гуми.
В
някои от тях гумата може да бъде поправена
и да продължите да я използвате, но е
добре това да бъде преценено от специалист.
Добре
е гумата да се демонтира от джантата,
когато се оглежда за проблеми, тъй като,
ако има нарушения от вътрешната страна
няма да е възможно да се установят,
докато гумата е монтирана на джантата.
1.Спукана
гума
Съвременните
гуми са доста здрави и могат да се справят
с повечето препятствия, които се срещат
на пътя, спукването на гума, обаче е все
още възможно .След като гумата е спукана,
тя трябва да бъде прегледана и ремонтирана
от специалист.
В
случай на спукване на гума в движение,
може да предприемете някои действия
свързани с безопасността:
Отбийте
автомобила на сигурно място, където
няма да пречи на движението и дръпнете
ръчната спирачка.
Двигателят
трябва да е изключен и автомобилът да
е на ниска скорост.
Включете
аварийните светлини и си облечете
аварийната жилетка.
Триъгълникът
трябва да е поставен на 100 м. зад автомобила
Ви, за да се осигури максимална видимост
за другите участници в движението.
Сигурността
трябва да е на първо място !
Няколко
съвета за смяна на спуканата гума :
Добре
е да имате чифт ръкавици и плик, в които
да поставите спуканата гума ,тъй като
вероятно ще е изцапана.
Необходимо
е да имате здрава плоскост – може и
дървена, в случай, че мястото, където
трябва да поставите крика е меко, за да
не потъне.
Когато
болтовете не се отвиват или е много
трудно, може да ги смажете с вазелин
или дори крем за ръце, ако имате подръка,
за да подпомогнете тяхното разхлабване.
След
като смените спуканата гума с резервната,
е добре да затегнете болтовете с
динамометричен ключ до правилния въртящ
момент.Ако не разполагате с такъв ключ
ги затегнете на ръка и ги проверете
възможно най-скоро при специалист.
След
като смените спуканате гума не трябва
да шофирате твърде бързо, защото
резервната може да не е добре напомпена.
Отидете
до най- близката бензиностанция и
проверете налягането на всички гуми.
2.Когато
гумата е износена до законовия ограничител
:
Препоръчва
се да проверявате гумите за износване
по-често в зависимост от това колко се
използва автомобила.
Лесен
начин да проверите дали гумата е износена
е като измерите разстоянието до
ограничителя с шублер.
Ако
разстоянието от края на грайфера до
ограничителя е 1.6 мм – законовата
граница, то гумата трябва да се смени.
Износените
гуми не предоставят адекватно ниво на
защита и сигурност и Ви съветваме, ако
сте близо до тази граница да обмислите
скорощна смяна на гумите.
Стилът
на шофиране и скоростта Ви, трябва винаги
да бъдат съобразени с износените гуми.
Това важи особено върху мокра повърхност.
3.В
случай,
че
гумите изглеждат стари :
За
гумите не е възможно да се определи срок
на годност независимо от това кога са
произведени.Те стареят дори когато не
се ползват.
Животът
на гумата се влияе от множество фактори
– как е съхранявана,
температурата
на която е съхранявана,
поддръжката,
дали
е употребявана,
скоростта
и стилът на шофиране.
От
всички тези фактори зависи екплотационният
живот на гумата .

4.В
случай ,че гумите са неравномерно
износени :
Често,
когато гумата е износена неравномерно
–
в
центъра и по- краищата –
това
е признак за механична повреда по
автомобила.Например, неправилно
регулирани и не добре балансирани
колела, проблем по окачването или
предавателната система, също ако шофирате
с не добре напомпани гуми, те ще са
износени неравномерно .
За
да избегнете неправилното износване
на гуми е добре да ги балансирате на
всеки 6 месеца, това ще Ви осигури по –
безопасно
и комфортно шофиране.
Какво
ни казва износването на гумата ?
Износване
от едната страна –
небалансирано
или нерегулирано колело.
Износване
от двете страни –
гумата
е недостатъчно напомпена.
Износване
в средата –
гумата
е напомпена твърде много.
След
всички изброени причини от www.motex.bg Ви
препоръчваме да обръщате внимание на
външния вид на гумите си редовно.
Ясни
признаци ,че гумата е износена или стара
са :напукване на каучука на гумата
,видими деформации по целостта на гумата
и др.
Ако
гумите са твърде стари или износени,
губите голяма част от сцеплението и
значително се намалява безопасността.
В
случай, че не може да прецените състоянието
на гумите, Ви съветваме да се обърнете
към специалист, който да прецени, дали
гумите са годни за по-нататъчна употреба
или е необходимо да се заменят.
Кога
гумата се поврежда ?
Когато
гумата се удари в твърд обект на пътя
– дупка,тротоар,остър предмет, нейната
цялост може да бъде сериозно повредена.Всяка
видима деформация, която забележите
трябва да бъде прегледана от специалист.
Кога
гумата НЕ може да бъде поправена ?
Когато
се виждат стоманените нишки на борда.
Когато
каучукувите слоеве са разделени или
тъканта е разделена.
Когато
има гънки по тъканта или каучукувите
слоеве.
Когато
повредата е причинена от химични
вещества.
Когато
има петна по вътрешната страна на гумата
в резултат на шофиране с ниско налягане.

Гумите
трябва да съответстват на автомобила
Ви.
За
да се осигури безопасно шофиране е
необходимо всички гуми на автомобила
да са еднакви.Когато гумите имат различни
размери, различна степен на износване
– не може да се осигури оптимално
сцепление и може да се намали управляемостта
и стабилността на автомобила Ви.
Радиални
и Нерадиални гуми.
В
никакъв случай не трябва да комбинирате
радиални с нерадиални гуми на един
автомобил.
Ако
това е неизбежно, то нека няма радиална
и нерадиална гума на една и съща ос.
Ако
монтирате 2 радиални и 2 нерадиални гуми
– радиалните трябва да са на задната
ос, а нерадиалните на предната.
Ако
имате нужда от нови гуми натиснете тук!
