Изкуственият интелект присъства в асистиращите системи на много автомобили повече от десет години. Сега той излиза от нишата и има за цел да превърне автомобила в дигитален асистент.

Днес изкуственият интелект се използва предимно в системите за подпомагане на водача за наблюдение на околностите около нашите автомобили. Скоро тя ще поеме още много функции.

Изкуствен интелект в колите? Много хора имат резерви към AI, както показва международно проучване, проведено от консултантската фирма Publicis Sapient в края на есента на миналата година. Повечето участници в проучването изглежда не са знаели, че колата им най-вероятно вече има прости AI модели на борда.

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-4

Източник: Mobileye

Доставчикът Mobileye използва изкуствен интелект за своите системи за избягване на сблъсък повече от десет години.

Изкуствения интелект AI в колите? Съществува повече от десет години

Защото асистиращите системи, които следят случващото се около колата, разчитат на AI. В повечето случаи тези устройства за разпознаване на цифрови обекти се доставят от Mobileye, израелска компания, която произвежда системи за визуално подпомагане на водача. Около 2011 г. Mobileye започна да добавя изкуствен интелект към тези системи, които познаваме като системи за аварийно спиране и предупреждение при напускане на лентата. Компанията беше много успешна със своя софтуер и следователно има около 70 процента от пазара в нишата за „разпознаване на обекти“. Практически всеки производител на автомобили разчита на системите, например Volkswagen Group или Ford, но много млади компании също ги използват, Zeekr е пример за това.

AI в разпознаването на обекти контролира процесите на вземане на решения на асистента и значително влияе върху оценката колко критична е дадена ситуация. Системата за избягване на сблъсък непрекъснато следи пътя пред автомобила и анализира риска от сблъсък, непреднамерено напускане на лентата, задната врата и опасностите, породени от пешеходци и велосипедисти. Когато бъде открита заплаха, Mobileye предупреждава за няколко секунди за възможен сблъсък с визуални и звукови сигнали. Ако водачът не реагира, асистентът спира автоматично.

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-4

Източник: OWorkers

Системите трябва да бъдат обучени с помощта на сложни процеси на етикетиране. Потребителите на пътя получават свои собствени етикети/кутии, обикновено зададени ръчно.

Основата на използвания AI е много обширен процес на машинно обучение. В крайна сметка софтуерът трябва да може да различи кола от контейнер за боклук, автобус от автобусна спирка или пешеходец от храст. Системата трябва да научи, че една кола може да се движи, но контейнерът за боклук не може. Терминът процес на машинно обучение е подвеждащ, тъй като дигиталната машина не научава тези разлики и по този начин уместността на обектите и участниците в движението се обучава от хора. Процесът е сложен, отнема време и следователно скъп.

Системата се захранва с изображения на различни пътни ситуации, в които на съответните обекти (участници в движението от всякакъв вид) е присвоен етикет. След преглед на много хиляди изображения, системата е изградила база данни в облака, до която асистентът има достъп, когато се използва в автомобил. Тази база данни, заедно с данните, съхранявани в автомобила, формира основата, на която AI решава дали водачът трябва да бъде предупреден или дали предстоящата ситуация не е критична. 

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-4

Източник: Autobrains

Израелски стартъп разработва следващото поколение AI. Системата Autobrains работи без интензивно човешко обучение.

Ето какво може AI днес:

  • Разпознаване на околната среда за асистиращите системи
  • Гласово разпознаване за въвеждане на команди (навигация, отопление, информационно-развлекателни системи)
  • Разпознаване на водача, например за регулиране на седалката, волана и огледалото

Ето какво AI може да направи утре:

  • Разбиране на естествения език
  • Разпознайте рутинните процедури на водача и ги сравнете с текущата пътна обстановка, за да изберете оптимално маршрутите за шофиране
  • Интегриране на добавена реалност за по-добро игрово изживяване

Ето какво AI може да направи вдругиден:

  • Мониторинг на компонентите на автомобила и откриване на началото на износването, директно уреждане на срещи в сервиз
  • Защита срещу хакерски атаки
  • Ниво 4 и 5 автоматизирано шофиране

Следващото поколение AI е самообучаващ се

Компанията за изкуствен интелект Autobrains, подобно на базираната в Израел Mobileye, работи върху следващото поколение изкуствен интелект. Тогава то наистина ще се самообучава и ще изисква част от машинното обучение, което днешните системи изискват. Подходът Autobrains намалява усилията и по този начин намалява разходите. Бивш шеф на VW China и бивш главен изпълнителен директор на Opel Dr. Карл-Томас Нойман е член на надзорния съвет на Autobrains и твърдо вярва, че новата форма на AI може да направи системите за безопасност по-евтини от една страна и дори по-добри от друга.

д-р Карл-Томас Нойман, един от най-известните автомобилни експерти, вижда AI като основна технология по пътя към автономното шофиране.
И двете са желателни, защото от юли 2024 г. за всеки новорегистриран автомобил ще се изискват различни асистиращи системи. Ако станат по-евтини чрез използването на следващото поколение AI, това би било стъпка в правилната посока.

И важен крайъгълен камък по пътя към автономното шофиране. д-р Карл-Томас Нойман: „Една от най-трудните теми за производителите на автомобили е автономното шофиране, въпреки все по-мощния AI. Виждам голям напредък, не на последно място благодарение на изкуствения интелект, но той е просто невероятно сложен.“ Защото, когато става дума за пътна безопасност, ние не сме готови да приемем грешките, направени от изкуствения интелект. 

Една от най-трудните теми за производителите на автомобили е автономното шофиране, въпреки все по-мощния AI. Виждам голям напредък, не на последно място благодарение на AI, но той е просто невероятно сложен. д-р Карл Томас Нойман

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-4

Източник: Waymo

Голям набор от сензори на покрива на роботикси. Предназначен е да разпознава околната среда около автомобила и да прави безопасно, автономно шофиране възможно.

Да поговорим – AI подобрява гласовото въвеждане

VW отбеляза използването на ChatGPT в много модели на Consumer Electronics Show CES 2024 (от пролетта на 2024 г.). ChatGPT в колата обаче няма нищо общо с технологията за безопасност или автономното шофиране. По-скоро гласовият контрол трябва да бъде издигнат на съвсем ново ниво. С помощта на AI колата ще се превърне в нещо като личен асистент на колела. „Шофьорите искат да използват функции в колата, използвайки естествен език, а ChatGPT и Co. са идеални за това“, обяснява д-р. Ян Бекер, главен изпълнителен директор на софтуерната компания Apex.AI в Пало Алто в Силиконовата долина. Разговор с колата, който се провежда така, сякаш двама души говорят помежду си, е целта на почти всички производители на автомобили. В бъдеще AI ще отговаря на въпроси за времето в дестинацията, забележителности по маршрута и други подобни на естествен език.

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-4

Източник: Volkswagen AG

Във VW въвеждането на ChatGPT има за цел да революционизира гласовия контрол в автомобилите и да го издигне до нивото на разговор между двама души.
BMW обяви на CES в Лас Вегас, че разчита на AI на Amazon, за да превърне моделите, оборудвани с него, в дигитални помощници за техните водачи. 

„BMW означава както върховната машина за шофиране, така и върховното дигитално изживяване“, каза Франк Вебер, шеф на разработката на BMW, в интервю за „Futurride“ в кулоарите на търговския панаир. „На CES показахме повече съдържание, повече персонализиране и повече игри. И разбира се, ние погледнахме в бъдещето с перфектно интегрирана разширена реалност и силен, надежден изкуствен интелект в интерфейса между хората и машините.“

AI отдавна е на борда на китайския производител Nio и дори има име: Nomi. Измислена дума, която се връща към английската фраза „know me“ (познай ме или ме разбере). Защото с течение на времето Nomi се научава да разбира все по-добре желанията на своя потребител. В нашето видео за Nio ET7 представяме Nomi подробно. 

Съгласен съм да ми се показва външно съдържание. Това означава, че личните данни могат да се предават на платформи на трети страни. Прочетете повече за нашата политика за поверителност.

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-5

Източник: Nio

AI Nomi на Nio има своеобразно лице. Той също така комуникира визуално с пътниците и има физическо местоположение в горната част на арматурното табло.

Желаем ви добро забавление

В Китай цифровите асистенти се радват на високо ниво на приемане и работата с тях е напълно спокойна. Всъщност игривите екстри – ключова дума: функцията за караоке или свързването на контролери за игри чрез Bluetooth – са най-малкото незадължителни в китайските автомобили . Клиентите са млади и прекарват много време в задръствания, така че забавленията не трябва да се пренебрегват. Фактът, че използваните системи събират много данни за потребителите, не е проблем. Ситуацията е различна за европейските клиенти, както показва проучването на консултантите на Publicis Sapient.

В допълнение към безопасността и забавлението, AI може да подобри или поне да улесни живота с колата и по други начини. Функции, които позволяват на AI да регулира личната седалка и позицията на волана, когато автомобилът открие, че шофьор се приближава към превозното средство, са възможни и вече са частично внедрени. Потребителите могат също да дават вербални команди на AI за регулиране на вътрешната температура и отваряне или затваряне на прозорци.

Свързаният с интернет AI винаги знае най-добрия маршрут

Друго приложение е, че изкуственият интелект на превозното средство прави предложения за избор на оптимален маршрут след разбиране на ежедневието и навиците за пътуване. Той може да вземе предвид текущата пътна обстановка, което е голям плюс, особено за електромобилността , и може да предостави информация за семейни или бизнес срещи - или срещи за следващото посещение в сервиза. 

izkustveniq-intelekt-v-kolata-e-mnogo-poveche-ot-chat-gpt-v-pilotskata-kabina-6

Източник: Apex.AI

д-р Ян Бекер, ръководител на калифорнийската софтуерна компания Apex.AI, вижда много широка гама от приложения за AI в автомобилите.
Шефът на Apex.AI Dr. Ян Бекер: „Очаквам цял набор от други приложения в близко бъдеще, в които методите за машинно обучение могат, наред с други неща, да откриват аномалии, като акустични отклонения от нормалното състояние. Защото всяка кола има свой собствен шумов профил. Ако това се промени, например поради повреда на лагер на колело или гума, машината може да открие това, преди компонентът окончателно да се повреди. Без съмнение това приложение би било плюс за сигурност. Очаквам също, че методите за машинно обучение ще могат да открият хакерска атака срещу системите на автомобила само след няколко години. Това също би било много полезно приложение за клиента.“

Напълно е възможно резервите към изкуствения интелект в автомобилите да намалеят в резултат на тези възможности на AI.