Автомобилният акумулатор е една от най-важните части на автомобила. Но коя батерия е правилната? Стандартен оловно-киселинен, AGM, EFB, гел или литиево-йонен? Неща, които си струва да знаете за 12 V стартерна батерия.

Автомобилният акумулатор е една от най-важните части на автомобила. Но коя батерия е правилната? Стандартен оловно-киселинен, AGM, EFB, гел или литиево-йонен? Неща, които си струва да знаете за 12 V стартерна батерия.

  • Прочетете ръководството с инструкции, преди да купите
  • Не всеки акумулатор става за всеки автомобил
  • Внимавайте с автомобили със старт-стоп функция

Ако стартерният акумулатор е на края на силата си, можете ли просто да си купите нов без никаква подготовка? Много шофьори на автомобили, които никога не са имали работа с 12-волтовия си акумулатор или трябва да се справят с него, предполагат това. Първо нещо: За съжаление закупуването на батерии не е толкова лесно.

Някои автомобили изискват специални видове батерии . По принцип трябва да проверите инструкциите за експлоатация на вашия автомобил, преди да закупите резервна батерия. Там обикновено се отбелязва кой тип батерия може да се използва .

Стартерни батерии: мощност и напрежение

Автомобилните батерии, които също се наричат ​​стартерни батерии, за да се разграничат от задвижващите батерии на електрически автомобили , винаги имат електрическо напрежение от 12 волта. Стойностите на ефективността на батерията зависят от автомобила и са предписани от производителя. Данните за ефективността на една батерия описват тока при студен старт (в ампери A) и номиналния капацитет (в амперчасове Ah).

Спецификациите на тока при студен старт на резервната батерия трябва да бъдат поне същите, но могат да бъдат и по-високи от стойността, посочена от производителя на автомобила в инструкциите за експлоатация. Номиналният капацитет на новата батерия трябва да бъде възможно най-близо до препоръката на производителя .

Стартерни батерии: мощност и напрежение

Новият акумулатор: Обърнете внимание на дизайна

Общото правило при закупуване на батерия е: Не само трябва да се определи правилният тип – дизайнът на корпуса също трябва да бъде със същия размер като оригиналното устройство за съхранение на енергия. Освен това някои превозни средства изискват специални точки за закрепване на стартерната батерия, в противен случай тя не може да се завинти правилно.

Полюсите на батерията също трябва да са на правилното място, тъй като свързващите кабели обикновено не са достатъчно дълги, за да бъдат достатъчни, ако полюсите са позиционирани неправилно . Информацията може да бъде прочетена от инсталираната от производителя батерия или от инструкциите за експлоатация.

По-старите видове батерии може да са имали по-висока основа. Следователно опциите за закрепване трябва да се коригират, ако е необходимо.

Общ преглед: Съществуват тези видове акумулатори

Най -често срещаните стартерни батерии са оловни акумулатори . Те са рентабилни и имат добри ежедневни свойства - това означава, че досега никой друг тип батерии не е успял да се конкурира с оловните батерии. Но има интересни алтернативи, особено при по-новите коли. Тук ще разберете какви са предимствата и недостатъците на видовете батерии и какво означават съкращенията.

По-старите модели превозни средства по-специално имат класическата батерия без поддръжка © Varta

По-старите модели превозни средства по-специално имат класическата батерия без поддръжка © Varta

Стандартна оловно-киселинна батерия

Стандартната оловно-киселинна батерия исторически изисква редовна поддръжка. Днес те не се нуждаят от поддръжка . Това се отнася главно до факта, че не е необходимо да се долива дестилирана вода. По време на зареждането се образуват водород и кислород. Във всяка клетка необслужваемата батерия може да преобразува тези газове обратно във вода. От страните на акумулатора има клапани , които специално източват газ, ако възникне свръхналягане (напр. поради презареждане) . Принципът на оловно-киселинната батерия : Два електрода, направени от олово (отрицателен) и оловен диоксид (положителен), доставят електрическа енергия във воден разтвор на сярна киселина. Това произвежда оловен сулфат и вода. Този процес е обратим и по време на зареждането отново се произвеждат оловен диоксид, олово и сярна киселина. В зависимост от предназначението на автомобила е необходим определен тип батерия.

  • Предимства: евтин за покупка, без поддръжка
  • Недостатъци: ниска енергийна плътност, бързо саморазреждане, умерена стабилност на цикъла, ограничен живот на съхранение, чувствителност към вибрации, повишено вътрешно съпротивление

EFB Акумулатор: Подобрена производителност спрямо стандартната батерия

„EFB“ означава „Подобрена залята батерия“. Благодарение на полиуретан материал на повърхността на положителната плоча, тя има по-дълъг експлоатационен живот . Поради превъзходната си производителност, той може да се препоръча и като заместител на традиционната оловно-киселинна батерия. Моделите автомобили със старт-стоп системи имат инсталирани поне EFB батерии.

  • Предимства: възможна е висока консумация на ток, висока стабилност на цикъла, по-малко чувствителни към топлина, подходящи за старт-стоп системи
  • Недостатъци: висока цена, ограничен срок на съхранение

AGM акумулатор: Оловно-киселинна батерия за по-нови автомобили

„AGM“ означава „абсорбираща стъклена подложка“, при което киселината на акумулатора е свързана в стъклено руно . Плочите са пресовани, поради което батерията е по-тежка и по-мощна.

AGM технологията е най-мощната форма от всички оловно-киселинни батерии. Използва се в нови превозни средства, които са оборудвани със системи старт-стоп и възстановяване на спирачната енергия.

  • Предимства: възможно е много високо потребление на ток, много висока стабилност на цикъла
  • Недостатъци: висока цена, ограничен срок на съхранение

Гел акумулатор: Особено подходящ за мотоциклети и кемпери

В гел батериите сярната киселина е свързана със силициев диоксид, който сгъстява съдържащата се киселина и следователно действа като вид гел. Батериите са с капсуловане, предпазващо от изтичане на гела. Той е по-малко подходящ за захранване с големи токове като стартерна батерия . Предимствата му по отношение на саморазреждане и стабилност на цикъла го правят интересен като захранваща батерия за мобилни домове и за използване в мотоциклети.

  • Предимства: може да се монтира във всяка позиция, нечувствителен към вибрации, нисък саморазряд, подобрен живот на съхранение
  • Недостатъци: ниска енергийна плътност, повишено вътрешно съпротивление, по-нисък максимален ток

Литиево-йонна батерия (отпред) спестява тегло и издържа по-дълго © Litewerks GmbH

Литиево-йонна батерия (отпред) спестява тегло и издържа по-дълго © Litewerks GmbH

Нова технология: литиево-йонна батерия

Литиевите съединения в електрохимичната клетка служат като основа. Литиево-йонните батерии се предлагат в различни видове. Прави се разлика между реактивните материали както в отрицателните, така и в положителните електроди, както и литиевите йони, съдържащи се в електролита. Литиево-йонните батерии имат много висока специфична енергия. Те обаче реагират неблагоприятно на дълбоко разреждане и презареждане и изискват подходящи защитни механизми.

В сравнение с оловно-киселинните батерии те имат значително по-висока енергийна плътност . Те се използват в супер спортни автомобили, но също и като решение за модернизация за оптимизиране на теглото . В къмпингуването те все повече се използват като захранваща батерия.

  • Предимства: нисък саморазряд, възможна много висока консумация на ток, много висока стабилност на цикъла, висока енергийна плътност, ниско тегло
  • Недостатъци: много скъпо

Ако искате да избегнете повреда , трябва да проверите батерията преди студения сезон и да обърнете внимание на първите признаци на намаляване на производителността .

Акумулатори за автомобили със старт-стоп функция

В автомобили без функция старт-стоп, по-мощни EFB батерии могат да бъдат монтирани по желание като заместител на стандартната оловно-киселинна батерия - особено ако се шофират предимно кратки пътувания или са преоборудвани електрически консуматори.

Ако вашето превозно средство има система старт-стоп , батерията ще бъде EFB (усъвършенствана наводнена батерия) или AGM (абсорбираща стъклена батерия). Ако вместо това използвате традиционна версия, тя може да работи известно време , но функцията старт-стоп скоро вече няма да работи както обикновено. Тогава животът на батерията също е по-кратък.

saveti-za-zakupuvane-kak-da-izberete-nov-akumulator-za-avtomobila-3

Почти всички нови автомобили имат функция старт-стоп (която може да бъде временно деактивирана) © Shutterstock/Henadzi Kilent

Съвети: Бъдете добре подготвени за закупуване на нов акумулатор

  • Първа проверка: дълбоко разредените батерии не е задължително да са дефектни. В някои случаи те могат да бъдат регенерирани чрез свързване към подходящо зарядно с пулсиращо и повишено зарядно напрежение.
  • Ако батерията е дефектна, оборудването за зареждане на автомобила (генератор, контролер, кабелни връзки) също трябва да се провери , за да се избегне повреда на новата батерия.
  • Когато сменяте батериите, следвайте инструкциите на производителя относно размера и типа. 
  • За по-стари автомобили често е достатъчна стандартна оловна батерия.
  • Ако има автоматична старт-стоп система и/или сензор за батерията на борда, уверете се, че обикновено са необходими батерии EFB или AGM.
  • Когато купувате нов артикул, не забравяйте да запазите касовата бележка. Защото: Благодарение на депозитната система, старата батерия може да бъде върната на мястото, където е закупена новата.

Можете да тествате батерията в службите за тестване на ADAC на регионалните клубове . Диагнозата и работното време за проверка на батерията често са безплатни за членовете на ADAC.

Ако искате да избегнете повреда , трябва да проверите батерията преди студения сезон и да обърнете внимание на първите признаци на намаляване на производителността .

Всички наши предложения за акумулаотори може да разгледате в секцията АКУМУЛАТОРИ