ТЕСТ НА ADAC ЗИМНИ ГУМИ СЕЗОН 2023/2024 КЛАСАЦИЯ TOP 10

Тест на зимни гуми 2023: На тест драйв с VW T-Roc© ADAC/Марк Витковски

Правилното сцепление на сняг, лед и мокри условия е от жизненоважно значение през студения сезон - и това е, което осигуряват зимните гуми. Но кой е най-добрият вариант 16 цола зимна гуми за SUV и автомобили от по-нисък среден клас в теста на ADAC. Вижте по долу

  • От седем пъти „добър“ до два пъти „лош“
  • Нови основни критерии: безопасност при шофиране и екологичен баланс
  • Обща таблица с подробна плюс/минус оценка

Размерът 205/60 R16, тестван в момента през 2023 г. със скоростен клас H (до 210 км/ч), се монтира предимно на SUV от по-нисък среден клас, но също така пасва и на автомобили от среден клас. Общото заключение в това тестово измерение е положително: най-малко седем гуми са особено препоръчителни - и седем модела все още се представят задоволително. Що се отнася до тези гуми, струва си да се разгледат детайлите, защото в зависимост от индивидуалния ви профил на шофиране, задоволителен (и обикновено по-евтин) кандидат за тест може да се окаже препоръчан за вашите собствени изисквания.

Два модела гуми показват сериозни дефицити по отношение на безопасността при шофиране: Lassa Snoways 4 на сняг и лед и Austone Athena SP-901 на сухи и преди всичко мокри пътища. Ето защо присъдата на ADAC и за двамата е "незадоволителна".

Таблица: резултати от тестове зимна гума в размер 205/60 R16 H

Модел Цена в лева ADAC присъда Безопасност при шофиране Екологичен баланс
DUNLOP Winter Sport 5 196.60 лв. 2.2 2.1 2.3
MICHELIN Alpin 6 231.58 лв. 2.2 2.3 2.0
GOODYEAR UltraGrip 9+ 234.26 лв. 2.3 2.3 2.4
CONTINENTAL WinterContact TS 870 P 260.58 лв. 2.4 2.3 2.5
Hankook Winter i*cept RS3 - 2.4 2.2 2.8
BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 - 2.4 2.1 3.1
Firestone WINTERHAWK 4 - 2.5 2.3 3.0
BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 178.15 лв. 2.6 2.7 2.4
FULDA KRISTALL CONTROL HP 2 164.26 лв. 2.6 2.9 2.0
Kleber KRISALP HP3 - 2.8 3.0 2.4
FALKEN EUROWINTER HS02 - 3.0 3.1 2.7
Barum POLARIS 5 150.58 лв. 3.1 3.4 2.3
UNIROYAL WinterExpert - 3.1 3.4 2.4
VREDESTEIN Wintrac - 3.2 3.3 2.9
LASSA SNOWAYS 4 - 5.2 5.2 2.7
AUSTONE ATHENA SP-901 - 5.3 5.3 3.1

 

Много добре 0,6 - 1,5 |  Добре 1,6 - 2,5 | Задоволителен 2,6 - 3,5 | Достатъчно 3,6 - 4,5 | Неадекватен 4,6 - 5,5

Модел Сухо Мокро Сняг Пробег Износване Работа Шум Стабилност
DUNLOP Winter Sport 5 1.9 2.2 2.1 2.0 2.1 2.2 3.3 3.4
MICHELIN Alpin 6 2.0 2.4 2.3 1.6 1.5 2.1 3.1 3.0
GOODYEAR UltraGrip 9+ 2.5 2.1 2.2 2.3 2.3 1.8 2.8 3.3
CONTINENTAL WinterContact TS 870 P 2.5 2.2 2.2 2.5 2.2 2.2 2.8 3.1
Hankook Winter i*cept RS3 2.5 2.2 1.8 2.8 2.2 2.0 3.0 3.2
BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 2.5 1.8 2.2 3.1 2.6 2.5 3.1 3.3
Firestone WINTERHAWK 4 2.5 2.0 2.4 3.0 2.8 2.3 2.8 3.3
BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 2.5 2.7 2.2 2.5 1.7 2.3 3.0 3.1
FULDA KRISTALL CONTROL HP 2 2.4 2.9 2.5 1.3 2.0 1.9 3.8 3.3
Kleber KRISALP HP3 3.0 2.6 2.4 2.5 1.7 2.4 2.8 3.1
FALKEN EUROWINTER HS02 2.2 2.5 3.1 2.5 2.4 2.6 2.8 4.1
Barum POLARIS 5 3.4 2.8 2.6 2.1 2.2 1.9 3.3 3.1
UNIROYAL WinterExpert 3.3 2.7 2.5 2.9 2.9 2.2 3.3 3.1
VREDESTEIN Wintrac 3.4 2.5 2.2 2.3 1.9 2.2 2.7 3.5
LASSA SNOWAYS 4 2.5 2.5 5.2 2.5 2.4 2.6 2.8 3.8
AUSTONE ATHENA SP-901 4.0 5.3 1.7 2.7 2.1 3.1 2.7 4.3

Много балансирани: Добрите зимни гуми

Причинява снежни вълни: тестов автомобил VW T-Roc© ADAC/Marc Wittkowski

Седем много балансирани модела гуми бяха оценени като добри в това тестово измерение според теглото на безопасността при шофиране (70 процента) и въздействието върху околната среда (30 процента) и следователно могат да бъдат препоръчани без резерви. И все пак си струва да разгледате подробните прегледи, защото те имат малко по-различни акценти. И в зависимост от вашия личен профил на шофиране, това може да бъде решаващо при избора на гуми.

Например, ако пътувате много по магистралата, трябва да обърнете особено внимание на комфорта при шофиране на сухи пътища, защото само две от седемте гуми получават добра оценка: Dunlop Winter Sport 5 и Michelin Alpin 6. Те предават това за водача винаги има добра обратна връзка с волана, има стоическа стабилност по права линия и изпълнява всички движения на волана стабилно и според очакванията. Тези две имат и най-голям пробег сред тези седем гуми.

На мокро Bridgestone Blizzak LM005 определя стандарта с най-късия спирачен път, следван плътно от брат си Firestone Winterhawk 4 и Goodyear UltraGrip 9+.

Ако планирате да шофирате по зимните пътища по-често през студения сезон, Hankook Winter i*cept RS3 е идеалният избор. Continental TS 870 P е балансиран някъде по средата с добро представяне във всички дисциплини, но без най-добри резултати.

Алтернатива: задоволителни зимни гуми 

Смяна на гуми на тестовия автомобил VW T-Roc © ADAC/Marc Wittkowski

Седем модела гуми постигнаха задоволителен общ резултат. Пет от тях успяха да постигнат добър резултат по отношение на екологичните показатели. Но и седемте не постигат повече от задоволителна оценка, когато става дума за безопасност при шофиране: тъй като имат слабости в поне един основен критерий, те са понижени в общата оценка на ADAC.

Kleber Krisalp HP3, Barum Polaris 5, Vredestein Wintrac и Uniroyal WinterExpert показват дефицити на сухи пътища.

BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristall Control HP2, Kleber, Barum и Uniroyal се провалят на мокро - особено през зимата. В сравнение с тестовото поле, те обикновено показват по-големи слабости при управление на мокра настилка: не могат да се контролират толкова точно поради недозавиване и презавиване, губят сцепление по-рано при ускоряване и също така имат малко по-дълъг спирачен път - например при лек ъгъл на завиване.

На зимни пътища обаче Falken Eurowinter HS02 и Barum Polaris се провалят и не постигат повече от задоволителен резултат по отношение на зимните си качества.

Що се отнася до пробега, Fulda се откроява положително с най-високия пробег в теста (56 000 километра, клас 1.3), докато Uniroyal, от друга страна, предлага най-ниския прогнозиран пробег в групата на задоволителни гуми (37 000 километра, клас 2.9).

Два модела от зимните гуми са дефектни

При управление на сняг времето и субективните впечатления са от значение© ADAC/Marc Wittkowski

Инженерите на ADAC изрично съветват да не купувате два модела поради техните слабости в безопасността при шофиране - и затова присъдата на ADAC за Lassa Snoways 4 и Austone Athena SP-901 следователно е: неадекватна!

Въпреки че Lassa Snoways все още се оценява като добър на сухи и мокри пътища, представянето му при управление на заснежени пътища е оценено като лошо в сравнение с неговите конкуренти.

Обратно, Austone осигури най-добрата оценка в полето на заснежени пътища, но не надхвърли адекватна оценка на сухи пътища и дори лоша оценка на мокри пътища. На мокро това се дължи главно на лошото му управление, но също така има най-дългия спирачен път и най-лошите свойства на аквапланинг.

Плашещ пример: Докато най-добрите спирачки на мокро в теста, Bridgestone Blizzak, вече са спрели за дълго време след аварийно спиране от 80 км/ч на мокър асфалт, Austone минава покрай него с малко под 40 км/ч. Остава да се надяваме, че в този момент улицата не пресича група от детска градина.

Защита на околната среда и спестяване на пари

Никога не става по-ярко през зимата на тестовата площадка в Ивало, Финландия© ADAC/Marc Wittkowski

Що се отнася до екологичното представяне, също има голяма разлика между представянето на тестовите гуми, особено когато погледнете по-отблизо прогнозирания пробег на 16-те кандидати за теста. Ако интерпретирате километрите по сезони (приемайки, че карате 15 000 километра годишно и около 7 500 километра от тях със зимни гуми), можете да карате Fulda почти осем години, докато достигне законовата минимална дълбочина на протектора. Bridgestone, от друга страна, издържа само около пет сезона, докато се износи до 1,6 милиметра.

Въпреки това, въз основа на проучването си с частично износени гуми, ADAC препоръчва да ги смените по-рано от съображения за безопасност и да не използвате гумите до законовата граница на дълбочината на протектора. Трябва да вземете нови, когато профилът на зимната гума е по-малък от четири милиметра. Съвет за измерване: Златният ръб на монета от 2 евро е широк точно четири милиметра.

Размерите отговарят на тези автомобили

В зависимост от двигателя и оборудването, следващите модели превозни средства (и много други) могат да бъдат оборудвани с тествания размер гуми тук.

  • Audi A1, A4, Q2
  • BMW 2er Active Tourer, 3er
  • Dacia Jogger, Sandero Stepway
  • FORD EcoSport, Focus, Tourneo
  • Mercedes A-, B-, C-, E-, T-класа
  • Renault Captur, Kangoo, Scenic
  • Skoda Kamiq, Octavia
  • VW Taigo, T-Cross, Touran, T-Roc, Caddy

Тежест, тестови критерии, методология

Измерване на температурата: път минус 8,4, въздух минус 19,4 градуса © ADAC/Marc Wittkowski

Всички аспекти на мобилността сега се превръщат във фокуса на опазването на околната среда. Това означава, че за гумите за леки автомобили не само безопасността при шофиране и рентабилността са от значение, както преди, но и други аспекти на устойчивостта. Поради тази причина ADAC пренареди и допълни своите критерии за оценка от 2023 г. насам. Подробностите за схемата за оценка са обяснени в сгъваемите елементи.

Обща оценка

От 2023 г. общата оценка е съставена от 70 процента от оценката за „безопасност при шофиране“ и 30 процента от оценката за „екологичен баланс “ . В допълнение към характеристиките за безопасност, които вече са били уместни, се оценяват и свойствата на гумата, които влияят върху икономическата ефективност и околната среда - включително аспектите на устойчивостта.

Тежест на отделните критерии

Летни гуми:
Основен критерий за безопасност при шофиране на сухи пътища (40%): комфорт при шофиране, поведение при шофиране на границата (40% всяка), спирачен път (20%). Мокра пътна настилка (60%): спирачен път (30%), надлъжен аквапланинг (20%), напречен аквапланинг (10%), управление (30%), кръгово/странично насочване (10%)

Зимни гуми:
Основен критерий за безопасност при шофиране на сухи пътища (30%): поведение при шофиране, поведение на ограничение (40% всяка), спирачен път (20%). Мокра пътна настилка (40%): спирачен път (30%), надлъжен аквапланинг (20%), напречен аквапланинг (10%), управление (30%), кръгово/странично насочване (10%). Зимна пътна настилка (30%): Сняг: спиране (25%), сцепление (15%), управление (40%), лед: спиране (20%)

Летни и зимни гуми:
Основен критерий Екологичен баланс: пробег (40%) , износване на гумите (20%) , ефективност 20%: тегло на гумите, разход на гориво (по 50%), шум (10%) : вътрешен и външен шум (50 % всеки). Степента за устойчивост (10%) е резултат от система бонус/малус за десет екологични аспекта в момента (вижте „Критерии за тестване“).

Граници на класа

За модели гуми, чиито оценки в отделните критерии варират значително поради ясно изразени силни и слаби страни, могат да се получат добри или задоволителни крайни оценки въпреки лошите индивидуални оценки, ако тези крайни оценки са изчислени единствено от претеглените индивидуални оценки. Това означава, че моделите гуми могат да се придвижат нагоре в класацията въпреки съответните слабости . Въпреки това, поради техните слабости, тези гуми не се препоръчват от гледна точка на ADAC .

За да ограничи този ефект от компенсиращите оценки, ADAC въведе така наречените ефекти на въздействието за различни критерии. Това има за цел да вземе предвид баланса , споменат по-горе. Ако даден модел гума не постигне определена минимална оценка по съответния критерий, този критерий получава тежест от 100%, докато всички останали критерии в тази група критерии получават тежест от 0%. Пробивният ефект се прилага към индивидуалния критерий с най-лоша оценка в група критерии.

  • Следното се отнася за двата основни стълба за оценка „безопасност при шофиране“ и „екологично представяне“: Ако поне една от оценките в тези допълнителни критерии е 3,6 или по-лоша, най-лошата оценка формира крайната преценка.
  • При основния критерий „безопасност при шофиране“ се прилага следното: Ако поне една оценка в критериите „сухо“, „мокро“, „зима“ (тест на зимни гуми) е 2,6 или по-лоша, най-лошата оценка се прилага към суперкритерия. безопасност при шофиране.
  • При критериите „Сухо“, „Мокро“ и евентуално „Зимно“ се прилага следното: Ако поне една оценка по един от отделните критерии е 4,6 или по-лоша, т.е. незадоволителна, най-лошата оценка за съответния критерий от по-високо ниво (т.е. Използва се "Сухо"), "Мокро", "Зимно"). Тази преценка се отразява и на оценката за „безопасност при шофиране“.
  • В основния критерий "екологичен баланс" следното се прилага за критериите "пробег", "износване на гуми" и "ефективност": Ако една или повече оценки в тези критерии са 2,6 или по-лоши, т.е. задоволителни, най-лошата оценка се прилага за супер -критерий "екологичен баланс" .

Критерии за изпитване

Безопасност при шофиране
Сух път

Комфорт при шофиране: общо поведение при шофиране на гумите под критичната граница, като стабилност по права линия, реакция на кормилно управление, завиване.

Поведение при шофиране на лимита: поведение при шофиране на лимита, като смяна на лентата, стабилност в завой.

Спирачен път: Оценка на спирачния път с ABS от 100 км/ч.

Мокър път
Спирачен път: Оценка на спирачния път с ABS от 80 км/ч на асфалтови и бетонови пътища.

Аквапланинг надлъжно и напречно: Оценка на плаващата скорост или натрупването на странична сила при възникване на аквапланинг. Дълбочина на водата: 7 или 5 милиметра.

Управление: шофиране възможно най-бързо (на границата) по постоянно дъждовно, криволичещо трасе от двама тестови пилоти. Измерена променлива: време на обиколка и субективна оценка на поведението при шофиране.

Кръгово пътуване: Шофиране възможно най-бързо по кръгова пътека, върху която постоянно вали дъжд за ограничен период от време.

Зимна пътна настилка (с изключение на летни гуми)
Спирачен път на сняг: Оценка на спирачния път с ABS от 30 км/ч върху утъпкан сняг.

Ускорение: Оценка на теглителната сила при ниски скорости върху утъпкан сняг.

Управление: Шофиране възможно най-бързо (на границата) по заснежен курс за управление от двама тестови пилоти. Измерена променлива: време на обиколка и субективна оценка на поведението при шофиране.

Спирачен път на лед: Оценка на спирачния път с ABS от 20 км/ч на полирана ледена пързалка.

Екологичен баланс
пробег
Конвойни пътувания:
С идентични превозни средства на разстояние от приблизително 15 000 километра на гума. На всеки 2500 километра се извършва лазерно измерване на дълбочината на протектора по цялата обиколка на гумата.

Измервания на тестов стенд: Симулация на пътуването на конвоя на разстояние от 5000 километра. Лазерно измерване на оставащата дълбочина на протектора на всеки 1250 километра.

Оценка: Екстраполация на оставащия пробег до достигане на законовата минимална дълбочина на протектора от 1,6 милиметра.

Износване на гумите
Гравиметрично определяне на количеството абразия на каучук в mg/km/to (милиграми на километър за тегло на превозното средство в тонове) като средна стойност за комплект гуми.

Ефективност
Тегло на гумата: Динамично влияние на теглото на гумата при шофиране по отношение на инерционния момент на колелата при ускорение.

Разход на гориво: Определяне на действителното захранване с гориво при движение с постоянна скорост от 100 km/h (CAN bus кран).

Звуци
Вътрешен шум:
Субективна оценка от двама души по време на тестове на търкаляне на превозно средство между 130 и 30 км/ч по асфалтови и бетонови пътища.

Външен шум: Измерване на шума съгласно ISO 362 върху асфалт съгласно ISO 10844 при движение с 80 км/ч с изключен двигател.

Устойчивост
Въз основа на базова оценка от 4,5, бонусите се присъждат главно за следните критерии:

  • Страна производител на тестовите гуми: Това оказва влияние върху дължината на маршрутите за доставка, диференциацията в Европа и извън Европа
  • Сертифицирано управление на околната среда съгласно ISO 14001
  • Сертифицирана оценка на жизнения цикъл съгласно ISO 14025 и ISO 14040/44
  • Участие в Глобалния договор на ООН
  • Многостепенна сертификация за устойчивост според Ecovadis
  • Остатъци от производство на нови гуми, които навлизат в околната среда по неконтролиран начин, след като бъдат използвани