ТЕСТ НА ADAC ЗИМНИ ГУМИ СЕЗОН 2024/2025

nai-dobrite-zimni-gumi-v-testa-na-adac-za-2024-godina

Тест на зимни гуми 2024: VW Golf послужи като тестово превозно средство © ADAC/Marc Wittkowski

В теста за зимни гуми за 2024 година ADAC разгледа гумите за компактния клас. С кои модели може да се премине безопасно през студените месеци? Не всички гуми с размер 205/55 R 16 са препоръчителни.

  • 12 зимни гуми за компактния клас в теста на ADAC.
  • Най-балансирани са Conti, Goodyear и Michelin.
  • 3 х „добър“, 4 х „задоволителен“, 4 х „достатъчен“, 1 х „недостатъчен“.

Въпреки бумът на SUV моделите, автомобилите от компактния клас все още се радват на голяма популярност. Защо това е така, може лесно да се обясни: VW Golf, Opel Astra или Toyota Corolla са все още достъпни, достатъчни за повечето нужди и поради това са универсалните модели сред автомобилните категории.

Точно толкова добри универсални решения като самите автомобили трябва да бъдат и техните гуми. Един добър зимен гуми не само трябва да осигурява висока безопасност при зимни пътни условия, но също така трябва да функционира добре и при сухо и мокро време. Коя гума се справя най-добре с това? Дванадесет зимни гуми трябваше да преминат през обширния тест на ADAC.

Оценка Добър: Continental, Goodyear и Michelin

Студено: Тестовите гуми трябва да се докажат при зимни условия в финландския Ивало. © ADAC/Marc Wittkowski

Студено: Тестовите гуми трябва да се докажат при зимни условия в финландския Ивало. © ADAC/Marc Wittkowski

Моделите на Continental, Goodyear и Michelin отговарят точно на очакванията за съвременна гума: те са много добре балансирани, не показват слаби места върху никаква пътна настилка и се отличават с дълъг прогнозен пробег. Всички три модела получават оценка "добър" и са изключително препоръчителни.

Една гума доминира като победител в теста: Continental WinterContact TS 870. Тя поставя стандарта по отношение на пътната безопасност като цяло (оценка 1,8), което се дължи основно на факта, че на мокра и зимна пътна настилка няма конкуренти, които да ѝ бъдат равни. Michelin Alpin 6 също получава добри оценки за пътната безопасност и показва високо ниво, но не може да се доближи напълно до гумите на Conti. Затова пък той впечатлява със своите екологични показатели. Той има най-високия прогнозен пробег (53 200 километра) и най-нисък износ в теста, като също така осигурява по-нисък разход на гориво.

Goodyear UltraGrip Performance 3 се намира между двата конкурента както по отношение на пътната безопасност, така и по екологичните показатели, завършвайки в топ групата с тестова оценка „добър“.

Резултати от теста на зимни гуми 205/55 R 16 H 2024 година

Как са се представили тестваните гуми в детайли, можете да видите тук. Кликнете или натиснете върху таблицата за съответния модел гума, за да получите подробните резултати от теста:

*(В този момент текстът предоставя външен линк към таблицата с резултати, така че не мога да включа самите таблици или линкове.)*

Ако имате нужда от допълнителна информация за конкретен модел, мога да помогна с това!

Препоръчват се и други четири варианта на зимни гуми

nai-dobrite-zimni-gumi-v-testa-na-adac-za-2024-godina-4

За да бъдат условията за всяка тествана гума еднакви, не може да се позволят дълги прекъсвания за смяна на гумите. © ADAC/Marc Wittkowski

И колко са добри другите гуми? Четири други тествани модела също са препоръка за покупка. Оценките показват: С обща оценка от 2,6 за Hankook Winter i*cept RS3 и Dunlop Winter Sport 5, както и обща оценка от 2,8 за Nokian Snowproof 2 и Falken Eurowinter HS02, те са в горната граница на " задоволителен" (2,6 до 3,5 по рейтинговата скала на ADAC) и следователно не трябва да се крият.

Те имат своите специфични силни страни: Falken е по-подходящ за сухи пътища, отколкото за зимни пътища, Hankook се справя по-добре с лед и сняг, отколкото с мокри условия, а Dunlop има предимства на сняг, но е само среден на сухи настилки. А Nokian няма нито особени силни страни, нито особени слаби страни.

В крайна сметка: Winrun е опасен при мокри условия

С ясна разлика спрямо седемте силно препоръчвани или препоръчителни гуми, пет модела са в дъното на списъка в текущия тест на гуми за голф класа. Winrun Winter-max A1 WR22 извежда задната част. На пръв поглед това е прилична зимна гума, защото тестерите на ADAC й дават добри оценки на зимни и сухи пътища.

Още по-страшно е колко лошо е сцеплението на мокри пътища: в завои има склонност към недозавиване или презавиване много рано, което означава, че реакциите на автомобила не могат да бъдат изчислени за водача. И фактът, че тестовото превозно средство все още се движи с почти 30 км/ч при спиране на мокра настилка от 80 км/ч с Winrun, когато дълго е стояло неподвижно с Goodyear и Pirelli, може да бъде много опасно. Следователно гумата е понижена: оценка 5,5, неподходяща.

Можете да видите колко големи са разликите при спиране на мокро в следната графика:

nai-dobrite-zimni-gumi-v-testa-na-adac-za-2024-godina-5

Фактът, че Pirelli Cinturato Winter 2 не получава препоръка за покупка въпреки доброто си спирачно представяне при мокри условия и завършва на предпоследно място, се дължи на слабото му представяне при сухи условия и произтичащото от това понижение до крайната оценка от 3,9. Прецизността и обратната връзка за водача оставят много да се желае; постоянен радиус на завоя може да бъде постигнат само чрез често коригиране на кормилното управление. Жалко, защото с частична оценка от 1.7 на зимни пътища щеше да има наистина добри зимни характеристики.

Ситуацията е много подобна с Vredestein Wintrac: въпреки доброто представяне на сняг, той е твърде небалансиран и се проваля на сухи пътища. Zeetex WH 1000 не впечатлява в никоя тестова дисциплина, а тестерите на ADAC също не дават препоръка за закупуване на GT Radial WinterPro 2 Evo.

Коя зимна гума издържа най-дълго?

Тъй като икономическият аспект също играе роля за мнозина, следващата графика също показва прогнозирания пробег въз основа на измерванията на ADAC. Важи обаче следното: добрата оценка от изпита (вижте по-горе) винаги трябва да бъде решаващият фактор тук.

nai-dobrite-zimni-gumi-v-testa-na-adac-za-2024-godina-6

Зимните гуми в размер 205/55 R 16 стават за тези автомобили

Тестваната гума с размер 205/55 R 16 е широко разпространена и пасва на широка гама модели автомобили. Освен всичко друго, актуални модели в долния среден клас, известен още като компактния клас. Сред тях са Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW Серия 1 и Ford Focus. Но Dacia Sandero, Mercedes A-Class, Opel Astra, Renault Mégane и Scénic, както и Toyota Corolla, Škoda Octavia и разбира се VW Golf са сред най-известните автомобили, за които това измерение е подходящо.

Но има много други модели: Можете да видите кой размер е одобрен за вашето превозно средство във вашето свидетелство за регистрация и в документа CoC.

Тежест, критерии за изпитване, методология

В тестовете на гумите на ADAC не само безопасността при шофиране и рентабилността играят роля, но се оценяват и аспектите на устойчивостта. Екологичният баланс представлява 30 процента от резултата от теста. Подробностите за схемата за оценка са обяснени в сгъваемите елементи.

Обща оценка

От 2023 г. общата оценка се състои от 70 процента от оценката за безопасност при шофиране и 30 процента от оценката за екологичен баланс . В допълнение към характеристиките за безопасност, които вече са били уместни, се оценяват и свойствата на гумата, които влияят върху икономическата ефективност и околната среда - включително аспектите на устойчивостта.

Тежест на отделните критерии

Летни гуми:
Основен критерий за безопасност при шофиране на сухи пътища (40%) : комфорт при шофиране, максимално поведение при шофиране (40% всяка), спирачен път (20%). Мокра пътна настилка (60%) : спирачен път (30%), надлъжен аквапланинг (20%), напречен аквапланинг (10%), управление (30%), кръгово/странично насочване (10%)

Зимни гуми:
Основен критерий за безопасност при шофиране на сухи пътища (30%) : поведение при шофиране, поведение на ограничение (40% всяка), спирачен път (20%). Мокра пътна настилка (40%) : Спирачен път (30%), надлъжен аквапланинг (20%), напречен аквапланинг (10%), управление (30%), кръгово/странично насочване (10%). Зимна пътна настилка (30%) : Сняг: спиране (25%), сцепление (15%), управление (40%), лед: спиране (20%)

Всесезонни гуми:
Основен критерий за безопасност при шофиране на сухи пътища (35%) : поведение при шофиране, поведение при шофиране на границата (40% всяка), спирачен път (20%). Мокра пътна настилка (45%) : Спирачен път (30%), надлъжен аквапланинг (20%), напречен аквапланинг (10%), управление (30%), кръгово/странично водене (10%). Зимна пътна настилка (20%) : Сняг: спиране (25%), сцепление (15%), управление (40%), лед: спиране (20%)

Летни и зимни гуми:
Основен критерий: екологичен баланс : пробег (40%) , износване на гумите (20%) , ефективност 20%: тегло на гумите, разход на гориво (50% всяка), шум (10%) : вътрешен и външен шум ( 50% всеки). Степента за устойчивост (10%) е резултат от система бонус/малус за десет екологични аспекта в момента (вижте „Критерии за тестване“).

Критерии за изпитване

Безопасност при шофиране

Сух път

  • Комфорт на шофиране: общо поведение при шофиране на гумите под критичната граница, като стабилност по права линия, реакция на кормилно управление, завой.
  • Поведение при шофиране на лимита: поведение при шофиране на лимита, като смяна на лентата, стабилност в завой.
  • Спирачен път: Оценка на спирачния път с ABS от 100 км/ч.

Мокър път

  • Спирачен път: Оценка на спирачния път с ABS от 80 км/ч на асфалтови и бетонови пътища.

Аквапланинг надлъжно и напречно: Оценка на плаващата скорост или натрупването на странична сила при възникване на аквапланинг. Дълбочина на водата: 7 или 5 милиметра.

Управление: шофиране възможно най-бързо (на границата) на постоянно дъждовно, криволичещо трасе от двама тестови пилоти. Измерена променлива: време на обиколка и субективна оценка на поведението при шофиране.

Кръгово пътуване: Шофиране възможно най-бързо по кръгова пътека, върху която постоянно вали дъжд за ограничен период от време.

Зимна пътна настилка (с изключение на летни гуми)
Спирачен път на сняг: Оценка на спирачния път с ABS от 30 км/ч върху утъпкан сняг.

Ускорение: Оценка на теглителната сила при ниски скорости върху утъпкан сняг.

Управление: Шофиране възможно най-бързо (на границата) по заснежен курс за управление от двама тестови пилоти. Измерена променлива: време на обиколка и субективна оценка на поведението при шофиране.

Спирачен път на лед: Оценка на спирачния път с ABS от 20 км/ч на полирана ледена пързалка.

Екологичен баланс
Пробег
Конвойни пътувания: С еднакви превозни средства на разстояние от около 15 000 километра на гума. На всеки 2500 километра се извършва лазерно измерване на дълбочината на протектора по цялата обиколка на гумата.

Измервания на тестов стенд: Симулация на пътуването на конвоя на разстояние от 5000 километра. Лазерно измерване на оставащата дълбочина на протектора на всеки 1250 километра.

Оценка: Екстраполация на оставащия пробег до достигане на законовата минимална дълбочина на протектора от 1,6 милиметра.

Износване на гумите
Гравиметрично определяне на количеството гумена абразия в mg/km/to (милиграми на километър на тегло на превозното средство в тонове) като средна стойност за комплект гуми.

Ефективност
Тегло на гумата: Динамично влияние на теглото на гумата при шофиране по отношение на инерционния момент на колелата при ускорение.

Разход на гориво: Определяне на действителното захранване с гориво при движение с постоянна скорост от 100 km/h (CAN bus кран).

Шумове
Вътрешен шум: Субективна оценка от двама души по време на тестове на търкаляне на превозно средство между 130 и 30 км/ч по асфалтови и бетонови пътища.

Външен шум: Измерване на шума съгласно ISO 362 върху асфалт съгласно ISO 10844 при движение с 80 км/ч с изключен двигател.

Устойчивост
Въз основа на базова оценка от 4,5, бонусите се присъждат главно за следните критерии:

  • Страна производител на тестовите гуми: Това оказва влияние върху дължината на маршрутите за доставка, диференциацията в Европа и извън Европа
  • Сертифицирано управление на околната среда съгласно ISO 14001
  • Сертифицирана оценка на жизнения цикъл съгласно ISO 14025 и ISO 14040/44
  • Участие в Глобалния договор на ООН
  • Многостепенна сертификация за устойчивост според Ecovadis
  • Остатъци от производство на нови гуми, които навлизат в околната среда по неконтролиран начин, след като бъдат използвани
  • Тегло на гумата по отношение на използвания материал
  • Тестовата гума е регенерирана
  • Производителят предлага система за връщане на тестови гуми
  • Тестовите гуми позволяват модерна безконтактна идентификация (напр. RFID)