
Видове автомобилен дим и техните причини
1. Бял дим - Ниво на опасност: високо
Бял дим от ауспуха при стартиране
Когато от ауспуха излиза бял дим, това може да ни помогне да разберем какво причинява проблема. Ако при стартиране на запалването излиза бял дим, има няколко причини. Първият е вътрешен проблем, който ще обсъдим по-долу.
Обикновено това означава, че охлаждащата течност се изгаря в двигателя, което означава, че нещо не е наред. Най-честата причина за това е издухано уплътнение на главата, което може бързо да доведе до прегряване на двигателя. Но може да се дължи и на спукан цилиндър или блок на двигателя, което налага цялостната смяна на двигателя. Ако видите такъв вид дим, отбийте и изключете двигателя веднага щом можете, след което повикайте камион за теглене.
Друг важен фактор е типът двигател на вашия автомобил. Ако колата ви има дизелов двигател, тогава белият дим може да показва, че има проблем с впръскването на горивната помпа. Когато времето за впръскване на горивната помпа е изключено, е трудно да се определи основната причина. Има две основни причини, първата може да е мръсно или нискокачествено гориво (нещо, което може да е проблематично при дизеловите двигатели). Второто ще е механичен проблем.
За съжаление, тези проблеми често са трудни за диагностициране у дома. Можете сами да проверите времето за впръскване на горивната помпа, но подмяната на частите ще бъде нещо, за което ще трябва да се погрижи професионален механик.
Ако видите бял дим да излиза от изпускателната тръба на автомобила на тънки кичури, но само когато стартирате двигателя, а не по време на шофиране, не трябва да се притеснявате. Това се дължи на натрупване на конденз, който излиза през изпускателната тръба. Когато стартирате двигателя, тънкият бял „дим“ изобщо не е дим, а парата, която излиза във въздуха поради топлината.
Бял пушек при работеща кола
Ако бял дим продължава да излиза от ауспуха, докато колата работи, има други проблеми. Една от причините за бял дим от ауспуха може да е изтичането на охлаждаща течност от двигателя. Ако двигателят изпуска охлаждаща течност, тя ще бъде изгорена от топлината на двигателя и след това ще излезе като дим от ауспуха.
Проблем с антифриза може също да е причина за бял дим, излизащ от ауспуха. Антифризът се използва, за да предотврати задръстването на колата ви в студено време. Ако изтича във вашия двигател, тогава може да попадне в цилиндъра, където горивото се изгаря, за да накара колата да се движи. Ауспухът поема дима от цилиндрите и го отстранява от системата на двигателя, така че белият дим е резултат от изгаряне на материал, което не трябва да бъде.
Друг проблем с антифриза е ако свърши. Това означава, че двигателят може да прегрява и резултатът е бял дим от ауспуха. Уплътненията на главата са там, за да предотвратят влизането на неща, които не трябва да влизат в цилиндрите. Ако двигателят прегрее поради липса на антифриз или охлаждаща течност, тогава уплътненията не работят правилно. Това може да позволи на други неща да навлязат в цилиндрите, като външно замърсяване, мръсотия, пясък или каквото и да е в околната среда.
Ще трябва да проверите антифриза и охлаждащата течност. Ако има нужда от подмяна, направете го. Въпреки това, ако повредата е нанесена, тогава ще трябва да закарате колата на механик за ремонт на двигателя. неговото може да включва смяна на уплътненията. Ако колата става твърде гореща, тогава трябва да знаете какво да правите, ако колата ви прегрее.
Уплътненията, уплътняващи цилиндрите, не са единственият възможен теч. Неправилното функциониране или износването на бутални пръстени също може да доведе до изтичане, което от своя страна води до бял дим от изпускателната тръба.
Бял дим в зависимост от дебелината
Тънък дим
Белият дим, излизащ от задната част на колата ви, може да бъде игнориран, ако е тънък като пара. Това вероятно се дължи на нормалното натрупване на конденз в изпускателната система на вашия автомобил, особено ако е бил подложен на влажни или студени климатични условия. Това е нормално, няма повод за безпокойство и ще изчезне бързо.
Ако не сте използвали колата си за известно време, след като я запалите отново, може да излезе тънък дим, ако наскоро не сте напълнили газ или не сте добавили стабилизатор на гориво. В този случай ви съветваме да добавите стабилизатор на гориво или да източите стария газ и да го напълните отново с нов газ.
Гъст дим
Но ако димът е гъст, това може да бъде голям проблем. Може да се дължи на това, че двигателят изгаря охлаждаща течност. Това може да се дължи на сериозен проблем, като издухано уплътнение на главата, повредена глава на цилиндър или напукан блок на двигателя. Това са скъпи ремонти и трябва да се предприемат незабавно. Дори малки течове на охлаждащата течност могат да доведат до прегряване и да причинят сериозна повреда на двигателя на вашия автомобил. Охлаждащата течност също може да се смеси с маслото и по този начин да причини сериозни щети на любимия ви автомобил.
Ако използвате грешно гориво в колата си, тогава от ауспуха ще излезе дим. Може да се появи бял дим, ако използвате безоловен, когато трябва да използвате оловен или обратното. Въпреки това, ако поставите дизел в газов двигател, веднага ще излезе гъст дим и вашият двигател ще спре да пръска. В този случай малко бял дим е най-малкото притеснение.
2. Син, сив или други цветове на дим - Ниво на опасност: Повишено
В допълнение към черно-белия дим от изпускателната система, който може да сигнализира за проблеми с колата ви, смесица от други цветове дим може да излезе през ауспуха ви. Синкавосив или сиво-бял дим е индикатор, че вашият двигател гори масло. Това създава неприятна миризма на изгоряло масло за всички коли зад вас и ако сте една от тези коли, които следват някой, който гори масло, бързо посягате към бутона за рециркулация на климатика в колата си, за да предотвратите ужасната миризма.
Горящото масло може да бъде причинено от няколко различни проблема. Всички двигатели консумират малко количество масло, независимо от всичко, но прекомерният разход на масло обикновено се вижда в отработените газове като синкав дим. Причините могат да включват:
Препълнено масло – Първата и най-лесна стъпка е да проверите нивата на маслото. Препълването с масло може да бъде също толкова вредно, колкото и недостатъчното пълнене. Използвайте измервателната пръчка, за да се уверите, че маслото е на правилното ниво. Ако е препълнено, изцедете излишното масло.
Износени уплътнения на клапаните – Тези уплътнения предотвратяват изтичането на масло в горивната камера. Поправката „Направи си сам“ включва премахване на капаците на клапаните и проверка на уплътненията. В някои случаи можете да смените уплътненията, без да сваляте главите на двигателя, като използвате инструмент за компресиране на пружината на клапана.
Износени бутални пръстени – Износените бутални пръстени позволяват изтичане на масло в горивната камера. Извършването на тест за компресия може да помогне да се определи дали проблемът е в буталните пръстени. Ако компресията е ниска, смяната на буталните пръстени е по-сложен ремонт, който изисква премахване на главата на цилиндъра на двигателя и разглобяване на част от двигателя, което обикновено е работа за по-опитни майстори или професионалисти.
Запушен PCV клапан – Запушен или дефектен PCV клапан може да доведе до повишено налягане в картера, принуждавайки маслото да премине през уплътненията и да влезе в двигателя. Проверете PCV клапана и го сменете, ако е запушен или не функционира правилно. Това е сравнително проста и евтина корекция „направи си сам“.
Износени водачи на клапани – Износените водачи на клапани също могат да допринесат за изгаряне на масло. Ако водачите на клапаните са износени, маслото ще изтече в горивната камера. Смяната на водачите на клапаните често изисква премахване на главата на цилиндъра, което прави този ремонт по-сложен и се извършва най-добре от професионалисти.
Тестът за компресия и изтичане може да помогне да се определи дали проблемът е в буталните пръстени или клапаните. Тестът за компресия измерва налягането във всеки цилиндър, докато тестът за изтичане открива колко налягане изтича от двигателя. И двата теста могат да помогнат да се определи къде изтича масло в горивната камера.
Смяната на PCV клапана е една от най-простите корекции, които можете да направите сами. Намерете клапана, който обикновено се намира на капака на клапана на двигателя, изключете го от маркучите и инсталирайте нов, ако е необходимо.
Смяната на уплътненията на клапаните изисква премахване на капаците на клапаните и използване на инструмент за компресиране на пружината на клапана. Това може да се направи, без да се премахват главите на двигателя на много превозни средства, което го прави осъществим ремонт „направи си сам“ за тези с известен механичен опит.
3. Черен дим - Ниво на опасност: Средно
Черният дим от ауспуха е знак, че сместа въздух/гориво на вашия двигател е твърде богата, което означава, че има твърде много гориво и недостатъчно въздух. Ето конкретни симптоми, за които да следите и как да отстраните проблема:
- Черен дим – Непрекъснатият черен дим от отработените газове е основният симптом на богата смес въздух/гориво.
Проверете светлината на двигателя – може да се появи DTC на богато състояние като P0172 или P0175, което показва, че горивната система доставя твърде много гориво.
- Ниска икономия на гориво – Богатата смес води до прекомерен разход на гориво.
- Груб празен ход – Двигателят може да работи грубо на празен ход или да спре поради излишното гориво, наводняващо горивната камера.
- Замърсени запалителни свещи – При бензиновите двигатели черните сажди по свещите са издайнически знак за обогатяване.
- Силна миризма на гориво – може да забележите силна миризма на неизгоряло гориво, особено на празен ход или по време на ускорение.
Може да има редица причини да имате черен дим, който излиза от ауспуха. Ето някои често срещани причини:
Дефектният регулатор на налягането на горивото може да позволи твърде много гориво в системата. Проверете за изтичане на гориво от регулатора или тествайте налягането на горивото, за да видите дали е твърде високо.
Течове или неизправност на горивни инжектори могат да доведат до навлизане на излишно гориво в горивната камера. Използвайте диагностичен инструмент, за да проверите за кодове на горивния инжектор или извършете визуална проверка.
Лошият O2 сензор може да изпрати неправилна информация към ECU, което да доведе до обогатяване на двигателя. Използвайте OBD-II скенер, за да проверите за дефектни кодове на O2 сензор (P0130-P0135).
Мръсен или дефектен MAF сензор може да изпрати неточни данни към ECU, намалявайки количеството въздух, навлизащ в двигателя. Почистете или сменете сензора, ако той причинява богатото състояние.
Запушен въздушен филтър ограничава въздушния поток, което води до богата смес. Сменете въздушния филтър, ако е замърсен.
При двигатели с карбуратор, проверете карбуратора за неправилни настройки или износени части, тъй като те могат да причинят прекомерна работа на двигателя.
Ако обаче имате дизелово превозно средство, може да има някои неща, които трябва да отбележите. Черният дим по време на рязко ускорение или при голямо натоварване е нормален поради прекомерно зареждане с гориво. Прекомерният или постоянен черен дим обаче може да показва проблеми като запушени въздушни филтри или дефектни инжектори.
Високоефективните турбодизелови двигатели могат да произвеждат големи количества черен дим при силно ускоряване, често наричан „търкалящи се въглища“. Въпреки че е нормално в някои случаи, важно е да се уверите, че двигателят не се зарежда постоянно, тъй като това може да доведе до дългосрочни щети.
Продължителните обогатени условия могат да доведат до замърсяване на запалителните свещи, което намалява производителността и ефективността на двигателя. Прекалено дългата работа на обогатен двигател може да прегрее и да повреди каталитичния конвертор, чиято смяна е скъпа. Освен това излишните въглеродни отлагания могат да се образуват вътре в горивната камера, което води до лоша работа и потенциална повреда на двигателя с течение на времето.
4. Сиво - Бял дим - Ниво на опасност: Няма
Ако внезапно забележите, че нещо приличащо на бял дим излиза от ауспуха на колата ви, може би все още няма нужда да се притеснявате. Стига да е сравнително тънък и да изчезне в рамките на няколко минути след стартиране на автомобила ви, има вероятност това изобщо да не е дим, а водна пара. Когато колата ви стои навън, особено през нощта, може да се натрупа конденз вътре в изпускателната система. Стартирането на колата ви ще затопли този конденз, превръщайки го в пара. Когато изпускателната система се загрее, кондензът ще изчезне, а заедно с него и бялата пара.
Остави коментар