Климатикът постепенно се премести от категорията на опциите в категорията на задължителните атрибути на модерен автомобил, но не всички собственици на автомобили с „прост“ климатик или дори напълно автоматичен климатичен контрол са свободни от грешки и погрешни схващания. В навечерието на летния сезон ви напомняме как правилно и ефективно да използвате системата за микроклимат в кабината.

kak-pravilno-da-polzvam-klimatika-v-kolata

Включвайте климатика дори при кратки пътувания !

Дори след като са използвали автомобил с климатик в продължение на години, много шофьори са пленени от странни стереотипи по отношение на тази система. Едно от тях е убеждението, че при кратки градски пътувания климатикът е неефективен, тъй като системата уж няма време да достигне необходимия режим. Това погрешно схващане вероятно се дължи на факта, че много хора свързват принципа на работа на климатика с принципа на работа на нагревателя, където не е нужно да чакате топлина, докато охлаждащата течност се загрее.

vkliuchvaite-klimatika-dori-i-na-kratki-razstoyaniya

Работещият климатик обаче ще започне да подава студен въздух в кабината почти веднага, така че не е необходимо да свързвате активирането му с продължителността на пътуването. Можете да приложите само логика: ако колата е била паркирана на слънце преди пътуването и интериорът й е бил горещ, тогава в първите няколко минути от пътуването трябва да спуснете прозорците, за да излезе горещият въздух, след това да затворите прозорците и да завъртите на климатичната система.

Оставете климатроника да работи в автомтичен режим !

Правилно ли използвам климатика в колата

Някои автомобилисти умишлено надплащат за климатроник , който автоматично регулира температурата в кабината и преразпределя потока на подавания въздух, така че независимо от влажността и външната температура стъклата да не се замъгляват. Но в същото време мнозина използват системата в ръчен режим, като насилствено намаляват скоростта на вентилатора или променят температурата и посоката на потока. Казват, че в режим AUTO климатичният контрол е „много шумен“. При такъв сценарий обаче се губи смисълът на автоматичната система, която започва да работи като обикновен климатик. Да, за известно време след стартиране на двигателя автоматичната система всъщност пуска вентилатора на по-високи обороти, опитвайки се да охлади (или загрее) интериора за възможно най-кратко време. И в този момент просто няма нужда да се намесвате в него: веднага щом системата достигне зададената температура, тя сама ще намали скоростта до желаното ниво, поддържайки зададената температура. В този случай потоците се настройват автоматично, за да се избегне директното подаване на студен въздух към водача или пътниците. Е, в краен случай страничните дефлектори могат да бъдат обърнати от вас, а централните могат да бъдат напълно затворени.

Поставяйте здравето винаги на първо място !

В горещ летен ден задачата на климатика е не само да създаде комфортна температура, но и да повиши безопасността: да поддържа нормалното кръвно налягане и пулса на водача, тъй като скоростта на реакция на „прегрял“ водач е значително по-ниска . Въпреки това, когато се стремите към комфорт, не трябва да забравяте логиката и здравето. Дори през лятото не трябва да сваляте температурата в купето под 22 градуса, а ако външната температура е над 30 градуса, не позволявайте разликата между външната и в купето температура да надвишава 10 градуса, тъй като големите разлики могат да причинят на водача и пътниците да настине. Тази вероятност е особено висока, когато човек, който е прекарал дълго време в жегата, влезе в охладена кабина. Също така си струва да се въздържате от директно подаване на студен въздух към областта на главата, тъй като на изхода на дефлекторите температурата му е много по-ниска от тази, посочена на екрана за климатичен контрол.

vkliuchvaite-klimatika-za-da-zapazite-zdraveto-si

Друга „свързана“ функция на климатичната система или климатичната система е филтрирането на въздуха, влизащ в кабината. Това е полезно за страдащите от алергии и не само за тях, тъй като филтърът филтрира не само прашеца, но и обикновения прах. А системите за микроклимат в модерните автомобили могат да бъдат оборудвани със сензори за качество на въздуха, за да филтрират праха и да стартират автоматично рециркулация. Но дори конвенционалната система за рециркулация е ефективна бариера срещу цветен прашец или „мръсни“ изгорели газове от автомобили, движещи се отпред. Е, активният въглен (ако има въглероден филтър в системата) може частично да неутрализира миризмите, както и да неутрализира летливите вредни вещества.

Как климатикът влияе върху разхода на гориво ?

Един от най-силните стереотипи по отношение на климатика води до факта, че някои шофьори не го използват дори в жегата, като аргументират, че това решение е спестяване на гориво. Казват, че работещият климатик увеличава разхода на гориво с почти една трета, а динамиката на ускорението на автомобила се влошава също толкова.

Как-климатикът-влияе-върху-разхода-на-гориво

Със сигурност има известна доза истина в това мнение: разходът на гориво с климатик се увеличава, а задвижването на климатика отнема част от мощността на двигателя. Струва си обаче да се има предвид, че съвременните бутални компресори са по-ефективни от тези, използвани преди 20-30 години, и в резултат на това средният разход на гориво на нов автомобил се влияе повече от стила на шофиране на водача, отколкото дали климатикът е включен или изключено. И то с мощност на двигателя над 150-180 к.с. работещата климатична система не влияе толкова много на динамиката на колата, че да се усети сериозно. Освен това икономията на гориво при изключен климатик и широко отворени прозорци също може да бъде илюзорна, защото аеродинамиката на автомобила се влошава, а разходът дори без климатик расте с увеличаване на скоростта. Да, и може да духа и от отворен прозорец.

Управлявате ли потока на въздух на климатика правилно ?

Много шофьори, използвайки конвенционален климатик с „ръчни“ настройки, регулират само скоростта на вентилатора и интензитета на охлаждане на въздуха, оставяйки въздушния поток насочен към едно и също място (например върху стъклото) или го насочват към лицето, обръщайки го отдалечете и го затворете с други дефлектори. Най-добре е да промените посоката на потока и да го регулирате така, че вътрешността да се охлажда равномерно. За да направите това, най-добре е да насочите страничните дефлектори към прозорците, за да намалите в същото време вероятността от замъгляване на стъклото.

kak-pravilno-da-polzvam-klimatika-v-kolata

Как сами да тестваме и поддържаме климатика на колата ?

Въпреки факта, че съвременната система за климатичен контрол работи в напълно автоматичен режим, тя изисква редовна поддръжка (например по време на годишна планова поддръжка). Включва смяна на филтри, проверка за течове, доливане или смяна на фреон и компресорно масло, дезинфекция на изпарителя и т.н. Идеалното време за такава профилактика е пролетта или лятото, тъй като след шофиране през зимата или по време на дъжд може да се появи гъбичка в системата с придружаваща неприятна миризма.

kak-sami-da-poddyrjame-klimatika-v-kolata

Всички модели гуми бяха тествани за характеристики на шофиране и безопасност, както и за комфорт и икономически аспекти. В допълнение, критериите за устойчивост могат да бъдат намерени и в стандартната оценка на теста на гумата. Ето защо ADAC използва нова схема за оценка за своите тестове на гуми след теста за летни гуми през 2023 г.: Крайната оценка сега се състои от отделните оценки за безопасност при шофиране и екологично представяне.

В зависимост от годината на производство на автомобила, в климатичната му система могат да се използват няколко вида фреон (хладилен агент). Това са R12 (дифлуородихлорометан), тетрафлуороетан R134a, тетрафлоропропен R1234yf. Те не могат да се смесват и също така е трудно да се сменят, така че системата трябва да бъде заредена с точния тип хладилен агент, който е бил зареден фабрично. Обикновено под капака можете да намерите информационна табела (стикер), която показва необходимия тип фреон.

Друг доста ефективен начин за почистване на системата за микроклимат е озонирането с помощта на специално оборудване. Също така не се препоръчва да шофирате с дефектни компоненти на системата - например счупен радиатор, дефектна сушилня или просто липса на хладилен агент, тъй като повредата на един компонент може да доведе до повреда на друг. А ремонтът на една климатична система винаги струва много повече от нейната планова поддръжка или профилактика. Между другото, профилактиката включва не само почистване и зареждане с гориво на самата климатична система, но и редовно измиване на радиаторите, особено ако радиаторите на двигателя, климатика и нещо друго (например автоматична скоростна кутия) са монтирани близо един до друг в една опаковка.

Използвайте климатика в колата дори през зимата !

Izpolzvaite-klimatika-v-kolata-i-prez-zimata

Някои шофьори смятат, че при минусови температури не е необходимо да включват климатика или дори не е възможно - и с настъпването на зимата оставят климатика в режим на изчакване. Но климатичната система е в състояние да премахне влагата от въздуха през зимата не по-лошо, отколкото през есента, като помага да се отървете от замъгляването на прозорците. И това също се отразява на безопасността. Поради тази причина климатичните системи винаги включват климатика, независимо от сезона. Това е особено вярно при снежно време, когато влажността в кабината се повишава рязко поради мокри дрехи или обувки, както и разтопен сняг върху постелките.